tiistai 20. kesäkuuta 2017

Nuku yö ulkona

Viime viikko tuntui että se meni jotenkin sumussa, kunnes loppuviikosta päätin aika extempore lähteä viettämään lauantain Nuku yö ulkona-päivää Loviisaan Ruotsinpyhtäälle pienelle melonta- ja telttailuretkelle.
Samana iltana olisi ollut meidän heppatyttöjen illanviettokin mutta kuuntelin olotilaani joka kaipasi rauhallisempaa menoa.
Kuin tilauksesta eteeni tuli vastaan Strömfors Outdoor Factoryn järjestämä retki joka houkutteli osallistumaan vaikka Loviisa sijaitseekin kolmen tunnin ajomatkan päässä.
Meitä oli siellä kolme muuta tyttöä lisäkseni ja pari opasta eli pienellä porukalla oltiin mikä oli oikein mukavaa.
Olin matkassa rentoutumisasenteella joten nautiskelin vain upeista maisemista, hyvästä ruuasta, jännittävästä melomisesta sekä erikoisesta yöpymisestä puuteltassa.

Tosiaan, tässä retkessä minua kiehtoi erityisesti päästä kokeilemaan melomista kanooteilla sekä Tentsile telttailua. Tentsile teltat kiinnitetään puiden varassa ilmaan. Oletin että niissä olisi jotenkin vaikeaa nukkua mutta niissähän nukkuu paremmin kuin maateltoissa. Alusta oli tosi tasainen eikä edes vierustovereiden kääntyilemiset tuntuneet missään. Meillä kun kelikin osui just nappiin, emme tarvinneet sadesuojia telttoihin joten oli upeaa katsella taivasta ja auringon nousua loikoilessa.
Melominen taas jännitti paljon mutta ihan turhaan! Se olikin superkivaa ja kanootti oli vakaa kuin mikä. Ei haitannut vaikka välillä oltiin jumissa kiven päällä tai kaislikossa.
Eikä se tuntunut mitenkään raskaalta vaan yllättävän kevyeltä meloa. Oli ihana vain lipua veden päällä hiljaisuudessa ihaillen kaunista Suomen luontoa.

Huikeaa! Kuva Lone Widestam
Tentsile-teltta
Illallinen taivasalla!

Melottiin parin tunnin matka saareen jossa leiriydyimme. Pystytettiin teltat jonka jälkeen valmistimme illallisen. Alkupaloiksi oli yrttimaustettuja leipäsiä pannulla paistaen, ruuaksi couscousia erilaisin höystein sekä jälkkäriksi paistettua banaania suklaatäytteellä.
Syömisen jälkeen oli mahdollisuus lähteä yömelonnalle. Hetken empisin kun olin jo niin väsynyt että unikin ois maittanut mutta onneksi jaksoin lähteä mukaan.
Oli ihan uskomattoman kaunista, aurinko oli jo laskeutunut ja se hiljaisuus. Ah. Tää oli piste iin päälle!
Yö meni yllättävän hyvin nukkuen vaikka vieraassa ympäristössä vieraiden ihmisten kanssa olinkin.
Aamulla nautimme vielä sämpylät, puuroa ja hedelmiä jonka jälkeen pakkasimme tavarat kanootteihin ja lähdimme paluumatkalle.
Kannatti lähteä näin kauempaakin, hieno kokemus!

Tässä porukkamme. Kuva Lone Widestam

Maagista!

Eilen vietettiin kotipäivää ulkosalla kun aurinko paistatteli niin lämpimästi. Täksi päiväksi se lupasi sadetta mutta nyt sekin on jo lakannut ja ilma näyttää kirkastuvan.
Raivattiin ja siivottiin autotalli, Markku kunnosti jyrsimen minkä oli ostanut edullisesti huutokaupasta sekä kannettiin halkoja säilöön.
Muistin myös ottaa rennosti ja huilailin nurmikolla Sisun kanssa viltin päällä.
Illalla käytiin uimassa ja saunassa Marttilan Palaisten uimalammella.
Juhannuksena ollaan ihan vaan kotosalla keskenämme ja grillaillaan kodassa. Jos jonain päivänä on kaunista, ollaan suunniteltu pyöräretkeä lähiseudun maalaismaisemissa.