torstai 16. heinäkuuta 2020

Pohjoisessa lomalla, osa 2

Pohdimme tosissaan, jos olisimme käyneet Norjankin puolella ajelemassa mutta kovien sateiden vuoksi päätimme, että voisi olla parempi jättää Norja toiseen kertaan. Olo oli kuitenkin jo hieman väsähtänyt pikku retkiltämme. Siispä lähdimme ajelemaan pois Kilpisjärveltä. Tarkoitus oli ajaa yhden yön taktiikalla Taivalkoskelle.
Katseltiin monia kivoja camping alueita, joita matkan varrella tuli vastaan, mutta kaikki vähän liian aikaisin. Oli kiva kuitenkin ajaa pidemmästi.

Olin kuullut, että Levillä on tähän aikaan vuodesta hyvin huokeat hinnat hotelleissa, siispä illan tuntumassa ajelimme sinne. Ja saimmekin Lapland hotelsilta kivan saunahuoneiston yhdeksi yöksi, johon kuului aamiainenkin. Vaikka hotelli olikin keskellä työmaata, näkyi ikkunasta kaukana siintävät Pallaksen komeat tunturit. Noilla seuduilla olin viime talvena hiihtämässä, tuumailin. Joskus vielä pitänee tehdä kesä tai syysvaellus Hetta Pallakselle. Saimme myös tunnelmoida huoneen suojissa hurjaa ukonilmaa, mikä iski illalla. Oltiin tyytyväisiä, ettei oltu teltalla siinä kohtaan missään. Vettä satoi nimittäin todella rankasti.

Aamulla vielä hieman tihkusateli ja ilma oli hyvin sumeinen. Ja kylmä! Mutta koska Levillä nyt oltiin, halusin jonkun muiston itselleni sieltä saada ennen lähtöä, joten ajoimme autolla Levitunturin huipulle. Näkyvyys oli nolla ja se jopa oli hieman hurjaa, kun läksin etsimään rinteiltä sitä kuuluisaa Joulupukin mökkiä. Markku ei halunnut poistua autosta siinä koiranilmassa, joten sain itsekseen seikkaloida siellä.
Mutta eipä siinä kauaa mennyt kun alkoi kuvista tuttu mökki hämärästi usvan keskeltä erottautua. Hihkaisin riemusta ja kävin tunnelmoimassa mökkiä lähempää. Itse mökki on syötävän suloinen vaikka ympärillä on tosiaan laskettelurinteet ja -hissit.

Joulupukin satumökki Levitunturilla

Kun olin aamuretkeni saanut tehtyä, läksimme ajelemaan kohti Rovaniemeä. Siellä käytiin hakemassa vähän matkaevästä ja minä kävin etsimässä itselleni villapaitaa, mutta eipä sellaista kesällä näköjän ole saatavilla. Mutta onnekseni Markun äiti antoi minulle superlämpöisen villapaitansa, mikä oli kokenut pesun jäljiltä kutistuskohtalon, joten pysyin loppureissun lämpimänä. (Huvittavaa suorastaan, sillä vuosi sitten pakkasin pelkästään lämpimiä vaatteita pohjoiseen, kunnes heti ensimmäisestä päivästä iski helleaalto, ja nyt kävi sitten ihan päinvastoin. Olin pakannut vain teepaitoja, sortseja ja hameita 😄)

Taivalkoskelle saavuimme alkuillasta ja siinä sitä pari päivää meni sateita pidellessä sisätiloissa mutta eipä tuo haitannut. Tuli ainakin itsekin varmasti levättyä vaelluksilta.
Järven rannassa sijaitsevaa saunaa kävin lämmittämässä aamuisin ja voi sitä onnen tunnetta mikä siellä aina syntyy :)

Aamusaunat <3

Loppuviikosta ideoitiin jälleen tekemistä, Markku lähti tapaamaan kavereita peli-illan merkeissä ja minä painuin lempipaikkaani eli metsään. Koska Kilpisjärvellä ei hyttysiä ollut, halusin kuitenkin kokea pohjoisen hyttyset, nyt kun niitä kerrankin oli hyvin runsaasti. Ja saihan sitä Offia itseensä alvariinsa suihkia mutta ei se niiiiin kamalaa ollut. Tosin se pahin hyttysinvaasio oli jo taka-alalla.
Vietin yön komealla kodalla Kuusamossa ja seuraavana aamuna läksin kävelemään muutaman kilometrin päähän Markun suvun mökille.
Jotenkin olin ihan poikki kun sinne saavuin ja nopeasti kävin uimassa viilentymässä, jonka jälkeen laitoin patjan mökin terassille ja otin kunnon kahden tunnin päikkärit. Ai että kun teki terää ja muutenkin oli ihanaa loikoilla luonnon helmassa kuunnellen metsän ääniä.

Markku sieltä jossain vaiheessa hieman heikkohappisena saapuikin ja koska retkiruoka ei enää vain maistunut, kävimme illalla hakemassa kebabit ja muita herkkuja Kuusamosta.
Illalla ei jaksettu lämmittää saunaa vaan vasta aamulla. Ja silloinhan se onkin ihan parasta.

Kodalta
Mökiltä

Lomaa olisi jäljellä ollut vielä viikko mutta koti-ikäväkin painoi, joten maanantaina lähdimmekin sitten jälleen kotia kohti. Ajeltiin ihan rauhassa ja vasta matkalla päätettiin yöpyä vielä yksi yö jossain. Menimme Kainuun kautta, sillä olin bongannut edullisesti porontaljan sieltä myynnissä, ja kävimme hakemassa sen samalla. Nyt sain omalle mökillekin taljan seinään tuomaan tunnelmaa.

Ensin ajateltiin jäädä Kuopion leirintäalueelle yöksi, mutta koska ilta oli vielä nuori, hurautimme Joutsaan josta olin katsonut meille taas edullisen "leikkimökin" yöpaikaksi. Varasin myös rantasaunan.
Tällä reissulla kyllä ehdottomasti ihastuttiin tälläiseen leirintäalue/camping matkailuun. Suunniteltiin, että seuraavana kesänä voitaisiinkin vaelluksen sijaan tehdäkin campingreissu ja kierrellään uusia paikkoja näin viisiin Suomessa. Se voisi olla todella hauskaa :)

Mutta näin saimme tämän kesän perinteisen pohjoisen reissun onnellisesti tehtyä. Kotona vietimme yhden yön ja painuimme omalle metsämökille loppulomaa viettämään. Tai minun loppulomaa. Markullahan ei opelomalle näy vielä loppua 😄 Minäkin ehdin aloittamaan jo uuden loman ennen sitä, vielä tämä ja ensi viikko töitä, sitten reissukengät vievätkin suurtuntureille Ruotsiin Sarekiin vaeltamaan. Johon muuten olen pakannut kaiken jo valmiiksi!! :)