maanantai 15. heinäkuuta 2019

Suppaillen yöksi saareen

Olin jo jonkun aikaa haaveillut retkestä, jossa mentäisiin sup-laudalla yöksi johonkin. Ja kas, sellainen nyt vihdoin eteeni tupsahti.
Kyseessä oli sama järjestäjä, eli Störmfors Outdoor Loviisassa, minkä mukana olin pari vuotta sitten vastaavanlaisella retkellä, mutta silloin mentiin kanooteilla.
Tälläkin kertaa retki oli vain naisille, ja mukava kuuden hengen porukka meitä olikin.

Lauantaina lähdin aamusta ajelemaan kohti Loviisaa ja Strömforsin ruukkikylää. Viikonlopuksi oli luvattu poutasäätä mutta pilvistä, tosin auringosta saimme nauttia lähes koko retken ajan.
Retki ei todellakaan ollut kiireellä lastattu, eikä niin tarkoilla kellonajoilla.
Alkuun höpistiin pari tuntia ja syötiin evästä ennen lähtöä. Tuli huomattua, että suppailu kuluttaa ilmeisesti melkoisen paljon kaloreita, koska siinä touhussa tuli aina hirmuisen nälkä.

Yhden maissa lähdettiin liikkeelle, ja varmaan pari kolme tuntia melosimme. Pidettiin kylläkin puolessa välissä vähän taukoa.
Perille päästyämme, aloimme ensitöikseen ripustaa tentsilejä, eli puissa riippuvia telttoja. Niissä on aina omat kommervinkit, että löytää kolme juuri linjassa olevat puut, joihin köydet kiinnitetään.

Kun teltat olivat paikoillaan, aloimme kokkaamaan ruokaa. Pilkkosimme kasviksia, jotka wokattiin tulen päällä pannulla sekä sekaan heitettiin kypsennetyt couscousit, papuja ja kookosmaitoa. Ruoka oli hyvää, ja sitä oli runsaasti.
Kuin sattumalta vastarannan mökkiläinen lipui kanootillaan siihen kun rantakalliolla ruokailtiin, ja hän kutsui meidät illalla saunomaan hänen mökilleen! Kuinka mahtavaa!!
Olimme ihan hämillään, mutta mieluusti lähdimme saunareissulle. Meidän saarellamme ei ollut kuin huussi mukavuustuotteena, joten tottahan toki sauna kelpasi.

Illalla otimme sup-laudat alle, ja meloimme mökkiläisen luokse. Hän oli erittäin ystävällinen ja tarjosi meille myös lasit viiniä. Kaiken huippu oli kyllä se, että hän ilmoitti lähtevänsä kotiin, mutta me saisimme jäädä ja olla kuin kotonamme! Kaikki olimme ihan suut auki, ja voiko tälläistä tapahtua.. No, me jäimme tosiaan saunomaan ja uimaan ilomielin.
Kovin kauaa emme kuitenkaan mökille jääneet, sillä odottihan meitä meidän tentsilet.
Lähdimme juuri auringonlaskun aikaan, joten samalla tuli ihasteltua kaunista maisemaa veden päällä.

Tentsilessä kelpasi yönsä viettää, ja koska sateitakaan ei ollut luvattu, pystyi näin nukkumaan pelkän verkon alla ja ihastella kesäyön maisemia makuultaan.
Nukuin jälleen ihan kivasti ja aamulla oli ihana herätä auringonpaisteeseen.
Purimme teltat, jonka jälkeen nautimme aamiaista rauhassa.
Kävin myös retkikaverin kanssa aamu-uinnilla, koska aamuisin pulahdus veteen, on vaan niin parasta. Liuúimme kalliolta suoraan uimaan!

Siitä sitten hiljalleen aloimme olla valmiita lähtemään paluumatkalle. Meloimme eri reittiä takaisin, ja jouduimme myös ohittamaan padon. Nostimme laudat vesiltä, ja kävelimme laskupaikkaan. Siinä sai hieman nauttia myös vauhdin hurmasta, kun padolta tullut vesi virtasi vuolaasti.
Yhden maissa olimme takaisin ruukkikylässä, ja jälleen hyvin nälkäisinä 😄
Siitä sitten ajellen takaisin kotia kohti.
Sup-retki oli todella huikea, hyvä porukka ja hauskat yllätyskäänteet tekivät kyllä retkestä ikimuistoisen.
Ruukkikylää
Menomatkaa saarelle

Tentsile
Kippis yllätysten illalle ja ystävälliselle mökkiläiselle!