lauantai 11. heinäkuuta 2020

Pohjoisessa lomalla, osa 1

Jälleen on lomailtu perinteisesti kiertämällä Suomen Lappia. Suunnitelmat elivät päivä kerrallaan, mikä oli oikeastaan aika kivaa. Enemmän lomafiilistä kun mennään miltä tuntuu. Alkujaan meidän piti lähteä Tuntsan erämaille vajaaksi viikoksi vaeltamaan, mutta hurja hyttystilanne sai miettimään jotain aivan muuta.
Minä myös tajusin, kuinka "raskaat" lomaviikot mulla on, jos pelkästään rymyän metsissä painava reppu selässä. Siispä vaellushommat jäivät toisarvoisiksi tällä reissulla.

Retkeilemässä toki käytiin myös vähäsen, ensin Kilpisjärvellä jonne loma alkuun suuntautui sekä Kuusamossa myöhemmin minä kävin itsekseen hyttysretkellä.
Koska tosiaan olimme joka tapauksessa menossa Haaparannassa käymään, tuli ajatus miksemme ajaisi Kilpisjärvelle. Siellä ei ainakaan helle paina eikä hyttyset (vielä) kiusaa. Joten sinne siis. Lähtöpäivänä torstaina oli vielä ennätyslämmintä, yli 30 astetta! Oli ihana matkalla pysähdellä uimaan ja istua vain viileässä autossa.
Ajoimme yli Oulun Ii:hin, jossa vietimme yön yksinkertaisessa pikkumökissä Merihelmi Campingissä. Siellä meitä odotti myös aivan ihastuttava rantasauna, jossa oli mukava löylytellä pitkän ajon jälkeen.

Seuraavana aamuna poikkesimme nopeasti Haaparannassa, Markulla oli omia ostoksia ja minä kävin kurkkaa Partioaitan outletin ja löysinkin teknisen pusakan retkeilyhommiin.
Täältä suunnaksi otimme sitten Kilpisjärven. Olin innoissani, sillä olin käynyt aiemmin vain talviasuisessa Kilpparilla.
Jokusen tunnin ajettavaa oli ja mitä lähemmäs Kilpisjärveä pääsimme, sitä viileämmäksi keli muuttui. Oli aika muutos näistä hellelukemista hypätä Kilpparin muutamaan asteeseen.
Saavuimme noin seiskan aikoihin perille ja veimme auton Mallan parkkiin, jonka ympärillä on mukavia jokamiesoikeuden nojalla olevia telttapaikkoja.

Ii:n pikkumökki
Matkan varrella olevia uintipaikkoja
Eka lomayö takana

Ja oli kyllä niin kivaa telttailla pitkästä aikaa yhdessä. Ekana leiri-iltana valmistimme savumakkararisottoa ja oli maukasta. Kaikki kotona "vaivalla" tekemäni ruokaseokset olivat menestys, joten nyt on iso valikoima tiedossa tulevillakin retkillä, mitä ottaa mukaan edullisesti. (Itseasiassa eilen jo valmistin Sarekin 6 päivän reissun ruuat valmiiksi)

Aamulla aurinko herätteli meitä, mutta koska olimme lomalla eikä kiire ollut mihinkään, jatkoimme unia miltein puoleen päivään asti! Ai että kun tuntui hyvältä, sillä olin kuitenkin jälleen kerran aivan piipussa sykkimisestä töissä ja kaikessa ennen lomaa.
Rauhassa nautimme herättyämme lopulta aamupalan ja pakkasimme leirin. Suunnaksi otimme tälle päivään Kolmen valtakunnan rajapyykin, joka kulkeutuu siis Mallan luonnonpuiston lävitse. Matkaa tuonne oli 11 kilsaa plus pari kilsaa tuli ekstraa kun kävimme katsastamassa upeat maisemat Pikku-Mallalta.

Saana näkyy, eikä helteestä enää tietoakaan
Mallan leiri

Lämpötila taisi olla jotain 15-17 astetta, mutta auringossa tuli lämmin ihan riittämiin. Onnekseen ei tosiaan ollut sitä hellettä. Lukuisat porot, joita näimme söpöine vasoineen, möllöttivät myös oletettavasti viilentymisen takia pienillä lumialueilla, joita tuolla vielä runsaasti oli.
Mallan reitti oli yllättävän haastava. 11 kilometriä tuntui paaljon pidemmältä, sillä nousua ja laskua piisasi. Päivärepulla jos kulkee, olisi tahti varmasti paljon verkkaisempaa. Meillä oli kuitenkin tarkoitus viettää yö rajapyykin lähellä sijaitsevalla Kuohkimajärven tuvalla, tai siis tuvan pihalla teltassa.

Ja sinne saavuimmekin muistaakseni seiskan aikoihin nälkäisinä, sillä lounaan (mantelicurry) olimme syöneet jo ajat sitten. Markku valmisti illan sapuskat sillä aikaa, kun minä pystytin teltan. Tänään vuorossa oli muussia jauhelihasienikastikkeella, ja oli taas niin hyvvää.
Ilta meni oikeastaan lepäillen. Minä kun kuvasin samalla videota reissusta, kävin joitain pätkiä vielä ottamassa. Intouduin vielä ennen puoltayötä kastautumaan tunturijärvelle, sillä ilta oli niin mahdottoman kaunis. Erityisen lämmin se ei ollut eikä varsinkaan vesi, mutta fiilis oli mahtava. Tosin, juuri ennen nukkumaanmenoa pulahduksen seurauksena, palelin tietysti seuraavan yön 😄. En onneksi pahasti ja sain nukuttua.

Seuraavana päivänä matkamme suuntasi takaisin Kilpisjärvelle samaa reittiä. Ruotsin puolellehan oli kiellettyä mennä ilman lupalappua, emmekä tunteneet halua lähteä Norjan reiteillekään. Aurinko ja sopivan lämmin ilma edelleen helli meitä. Mukavaan tahtiin kuljimme, maisemat reitillä ovat kyllä kauniit sekä pientä jännitystä tuovat pariin otteeseen tapahtuvat vesistön ylitykset. Nyt pahin tulva oli jo tyyntynyt, mutta tuvan vieraskirjaa lukiessani, oli siellä mainittu useasti hankalista ylityksistä.
Ilmeisesti pahin oli ollut Kitsiputouksella (komea vesiputous reitillä), mutta nyt siitä pääsi suht helposti yli.
Siellä main pidimme pitkän lounastauon (pasta carbonara jauhelihalla). Kävimme kiipeämässä putouksen huipullakin, josta alastulo olikin sitten oma taiteenlajinsa jyrkkyyden vuoksi.
Pikku-Mallalta kuvattuna Saana
Kitsiputous

Kilpparilla taisimme olla viiden maissa takaisin, ja kävimme nauttimassa löylyt Laplands hotellin rantasaunassa sekä tietysti jäätävät pulahdukset järvellä.
Saunomisen jälkeen nautittiin burgerit ja täältä puhtaina ja ravittuina suuntasimme jälleen teltan kanssa Mallan parkkiksen pusikoihin yöksi 😄.
Seuraavana aamupäivänä suuntasimme huiputtamaan vielä Saanan, jonne kesti noin puolitoistatuntia kavuta. Komiat olivat maisemat ja aiettä mitenkä pieneltä pikku-Mallan huippu Saanaan verrattuna olikaan..
Pilvisyys alkoi hiljalleen lisääntyä ja tulevalle viikolle oli luvattu runsaasti sateita näillemain, joten päätimme hyvästellä Kilpisjärven.
Kävimme Saanan jälkeen vielä syömässä, jonka jälkeen startattiin auto, mutta päämäärästä emme vielä tienneet :)