perjantai 14. elokuuta 2020

Täällä taas!

Kaikenmaailman reissujen ja kissanristiäisten vuoksi en olekaan enää ehtinyt koneen äärelle kirjoittelemaan lähes kuukauteen! Kun palasin pari viikkoa sitten Ruotsin vaellusreissultani, ei ole ollut intoa istua sisällä vaan ihastella ja iloita ulkoelämää meijän kotona. Kävimme myös viime viikonloppuna pääkaupunkiseudulla pienellä yön yli reissulla. Ystävämme juhlistivat kihlausta ja samalla päätimme viettää "lomaa".

Yövyimme Bodominjärven läheisellä kartanohotellilla, joka olikin ihanasti syrjässä kaikelta hälyltä. Itse juhlat olivat kuitenkin ihmisten ilmoilla, Espoossa sijaitsevalla kattoterassilla. Juhlat olivat mukavat ja viihdyimme iltaan saakka. Läksimme kuitenkin hyvissä ajoin hotellille, sillä enää ei huvita "pilata" seuraavaa päivää olemalla väsynyt. Aamulla menimmekin läheiselle metsäjärvelle uimaan ennen aamiaista. Ihan parasta.

Koti <3

Arki-iltaisin on tullut paljon käytyä marjassa. Keräsin omalta pihalta kaikki herukat talteen sekä mustikkaa ollaan paljon jaksettu poimia. Vieläkin varmasti mennään. Myös vadelmaa on ollut runsaasti, etenkin mökkimetsässä. Myös oma kasvimaani lopulta yllätti kuusnolla, sillä kesän alussa tuskailin miten heikolta kasvu näyttää ja harmittelin ostamaani peltomultaa.. Mutta kappas, ei olekaan aiemmin ollut näin runsasta satoa! Kaikki kylvämäni kasvit ovat hirmuisen hyvin onnistuneet, kesäkurpitsat ovat valtavia, salaatti pursuaa yli äyräiden, porkkanat ovat suuria, perunaa on runsaasti, pinaattisato on hyvä (kahtena viime kesänä ollut ihan olematon), avomaankurkkuja piisaa, samoin punajuuri ja herneet maistuvat. Jee, olen niin iloinen tästä! Tästä innostuneena odottelenkin jo ensi kevättä, jolloin pääsen laajentamaan kasvimaatani. Myös kasvihuoneelle on nyt paikka katsottuna.

Tein ekaa kerta ikinä lappapuuroa, tai vispipuuroksi täällä kutsutaan

Onnellinen farmari

Olen ottanut nyt reissujen jälkeen hyvin rauhallisesti ja nauttinut tosiaan kotona olemisesta. Peruin myös elokuun lopulla olleen Kilpisjärven vaellusreissun, sillä en vain nyt jaksa lähteä mihinkään. Sain siirrettyäni lomani itseasiassa joulukuulle, jolloin on tarkoitus lähteä talvireissulle Sallaan :)

Ollaan käyty pienillä "retkillä" lähiseudulla, mm. eräällä farmilla järjestettiin kahvila ilta, jossa oli myynnissä leipomotuotteita sekä tilan lihajalosteita. Samalla nähtiin possuja, lehmiä ja hevosia. On niin ihana kun melko viileän heinäkuun jälkeen on elokuu ollut suloisen lämmin. Aamut ovat niin kirpeän raikkaita. Olen useasti käynyt aamu-uinnilla lammella lenkin jälkeen sekä edellispäivänä siellä pidettiin naisten turvesauna, se oli hauska kokemus. Mattopyykillä käytiin yks ilta ja eilen tehtiin kukkakaalipitsaa. Ihan parasta kotoilua :)