sunnuntai 25. helmikuuta 2018

Talvinen Savojärvi

Vietimme viikonlopun todellakin nauttien ihanasta auringosta ja pakkasista ulkoillen Kurjenrahkan kansallispuistossa. Alunperin Markun piti lähteä itsekseen yön yli-hiihtovaellukselle mutta kun pakkasmittari kipusi jo 20 asteen yli, oli ehkä fiksuinta olla menemättä. Mutta nyt pääsimmekin molemmat nauttimaan talvesta parhaimmillaan.
Eilen lauantaina pakkasimme reput makkaralla ja letunteko-aineksilla sekä pistimme vaelluskengät jalkaan ja lähdimme perinteiselle Savojärven kierrokselle. Vaikka monen monta kertaa on tullut reitti mentyä, niin ei koskaan talvella.
Keli oli mitä parhain, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja pakkasta taisi olla siinä kymmenen asteen hujakoilla näin päiväsaikaan. Reitti oli oikein hyvä kulkea, jopa pitkospuut eivät olleet mitenkään erityisen paakkuuntuneet. Muutamia kanssaretkeilijöitä tuli vastaan mutta ruuhkaa ei ollut paitsi makkaranpaistoalueella Rantapihalla.

Tosiaan reitin puolivälissä grillattiin makkarat jonka jälkeen jatkettiin matkaa ja etsittiin sopiva lettujen paistopaikka polun varrelta. Löydettiinkin sellainen sopivasti suojassa ison kiven takaa jonka edessä siinsi upea luminen suomaisema.
Minä muistinvirkistykseksi kasasin trangian kuntoon sekä paistoin lätyt. Niin parasta! Olen kyllä huipputyytyväinen kun ostin trangian jossa mukana on teflonpintainen pannu. Letunpaisto ei voisi helpompaa olla.
Siinä tovi nautiskeltiin vielä auringonlämmöstä ennen kuin jatkettiin kierros loppuun.

Letun paistoa

Koska päivästä jäi niin hyvä mieli, päätimme tulla heti seuraavana päivänä uudestaan, mutta tällä kertaa jaloissa monot. Järvellä kulki niin houkuttelevat hiihtoladut, joten pitihän niitäkin lähteä testaamaan.
Reppu taas selkään ja pientä evästä matkaan. Reilun kahdeksan kilometrin sivakoimisen jälkeen istahdettiin kellahtaneelle puunrungolle nautiskelemaan kaakaot ja pullat.
Me kun olimme niin aikaisin liikenteessä, ei vielä oikein muita näkynyt joten rauhassa saimme olla ja ihastella talvisen kaunista järvimaisemaa.

On kyllä ollut niin mahtava viikonloppu. Aamulla mietiskelin kun kävin kävelyllä ennen reissua, että vitsit kun on ollut niin huikea talviviikko pakkasineen ja aurinkoineen.
Olen useana iltana käynyt pellolla hiihtämässä auringonlaskun aikaan sekä eilen aamulla taas auringonnousun aikana. Niin virkistävää ja helppoa kun on voinut suoraan pihalta lähteä laduille. Ja mukavaa vaihtelua kävelylenkeille. Ja tuleva viikko jatkuu samanlaisena :)

Hiihtoretken evästauolla
Auringonnousua ihastelemassa kotipellolta

1. Ihana talvinen Savojärvi! Itsekin kävin kipittämässä kierroksen ekaa kertaa talvikeleillä vasta viimevuonna, vaikka kesällä on tullut käytyä usein.

1. No kyllä, aivan ihana paikka!
      Mietiskelinkin hiihtäessäni järveä ympäri, mitenkä täydellinen päiväretkikohde tämä onkaan ja kuinka siistiä että kohta sinne pääsee kaupunkilaisetkin Fölillä kätevästi, niin ulkoilu/retkeily saa lisää harrastajia :)