sunnuntai 3. helmikuuta 2019

Mökkeilyä susimailla

No nyt vihdoin ja viimein sain "joululahjani", eli vietimme yllätysviikonloppua. Markku oli varannut meille luonnon helmasta tunnelmallisen mökin, jossa oli savusauna pihalla!
Perjantai iltana kun saavuimme mökille, johon muuten ei edes kovin pitkä matka kotoa ollut, kävimme ulkoilemassa juuri ennen pimeää. Nuuhkimme vähän paikkoja ja löysimme myös hiihtoladun metsätieltä.
Ilta muuten kului toistatuntia ihanassa savusaunassa. Tämä olikin ollut kriteerinä mökille.
Lampikin pihasta löytyi mutta emme viitsineet ryhtyä avantohommiin, joten tällä kertaa sai lumikylvyt kelvata. Hauskaa ja kylmää sekin :)
Iltapalaksi söimme savuporokeittoa ja pehmoista hyvää leipää. Oli niin ihanaa ja rentouttavaa vain olla ja katsella takkatulta. Mökissä ei ollut edes teeveetä, joten oloni oli ihan superzen 😄
Pihviä laavulla

Lauantaina lähdimme hiihtoretkelle metsään. Mökki sijaitsi lähellä Marttilan eräkorven reitistöjä, joten muutaman kilometrin päässä oli laavu ja nuotiopaikka. Sinne siis. Alkumatkan pääsimme joutuisasti latua pitkin, mutta sitten oli siirryttävä metsään ja umpihankeen. Tämä oli retkemme rankin ja hauskin osuus. Kuntoilusta kävi tämä tarpominen, mutta ai että mikä tunne, kun laavu alkoi häämöttää ja olimme kartan avulla löytäneet perille.

Markku valmisti meille jo perinteikkäät metsätreffitarjoilut, eli naudan filepihvit.. Maistuu muuten niin hyvälle myös metsässä. Naureskelin, että kohta taidetaan saada susia seuraan, kun niin hyvät tuoksut ilmassa leijuivat.
Jälkkäriksi oli suklaakeksejä ja vaahtokarkkeja.
Paluumatka mökille sujuikin huomattavasti kevyemmin vanhoja jälkiä seuraten.
Monen tunnin ulkoilun jälkeen maistui taas sauna ja rentoilu mökin lämmössä.

Savuporokeittoa, nams!
Mökki
Savusauna

Yöunet olivat todella makoisat, joten olo on niin levännyt. Aamutkin osasin rauhoittaa, ensin vain loikoilemalla pari tuntia vielä peiton alla, ennen aamupalan valmistamista. Tykkäsin hirmuisesti tästä yllätyksestä, on ihan minun tyyliäni viettää "lomaa" vailla ihmeellisiä mukavuuksia. Myös kun ajatuksissa on viime aikoina pyörinyt oman pienen erämökin hankinta mahdollisuus pohjoisesta, oli tämä kivaa pohtia siltäkin kantilta.
Viihtyisin luonnon helmassa mökkeilemässä. Päivät ulkoillen ja illat olemista hiljaisuudessa. Tästä jäi itselleni juuri sellainen zen olo, kun mikään ei stressaa, murehduta tai ärsytä. Huippulahja Markulta. Ihanaa kun hän todella tietää, mistä tykkään <3

1. Oi, ihana lahja! Tosi mukavan kuuloinen reissu. Elämyslahjat ovat parhaita.

1. Tää oli kyllä ihan huippu! Ja samaa mieltä, elämyslahjat ovat ihan parhaita, ja järkeviä lisäksi :)
      Kiitos kommentista!

2. Hei. Mahtaakohan tätä mökkiä vielä saada vuokrattua jotain kautta?

1. Muistaaksemme mökki löytyi nettimökki.com tms.. ja Salo Vaskio. Pahoittelut vastauksen viivästymisestä, en enää saa näistä mitään ilmoituksia jos tulee kommentteja :/