sunnuntai 14. maaliskuuta 2021

Kevään odotusta

Heipähei pitkästä aikaa, huomasin että on yli kuukausi kun olen viimeksi tänne raapustanut. Syy on edelleen sama, niin runsas muu tietokoneen käyttö, että yksinkertaisesti ei enää kykene avaamaan konetta blogia varten. Olen panostanut nyt enemmän youtube videoideni parissa sekä helmikuussa aloitin graafisen suunnittelun opinnot, jotka käydään vallan verkossa ja siinä nyt muutenkin kaikki työskentely tapahtuu koneella.

Olen ollut ihan innoissaan vaikka täysin uutta oppia se on minulle. On ollut jo ihan näin valo- ja videokuvausharrastelijan kannalta paljon mielenkiintoista tietoa. Graafinen suunnittelu on laajalti monenlaisten tekniikoiden käyttöä, mutta kyllä se mulle tulee olemaan vahvasti silti nimenomaan valokuvien käsittelyä ja esimerkiksi nettisivujen tekoa. Varsinaiset graafiset piirtämiset eivät ole omaa juttuani. Mutta jännä nähdä mitä tästä vielä seuraa. 


Pilkillä käytiin mutta ei tullut saalista

Myös eräkoulu vaatii aikaa jonkin verran, sillä valmistaudun toukokuussa pidettävään lintutenttiin. Sitä varten työn alla on yli 90 lajin tunnistamista. Lisäksi huhtikuun lopulla on nisäkäs, matelija ja hyönteislajitentti. Myös siihen pitää valmistautua, vaikka niistä edes osa on jo tuttuja. Linnuista olen kyllä niin innostunut ja sitä myöden tehnyt jo runsaasti havaintoja. Ostoslistalla on vielä kunnon kiikarit, joita en sitten kaulastani sen jälkeen riisu pois. Nimittäin on niin monta tilannetta tullut vastaan, jossa kiikarit olisivat olleet eri hyvät. Esim viime kuussa olin jälleen hiihtämässä Kuhankuonolla ja uskon bonganneeni maakotkan lentämässä ylläni. Voi miten hienoa olisi ollut katsoa sitä kiikareiden läpi! Mökillä hömötiaisten lisäksi on lintulaudalle saapunut pieni parvi punatulkkuja. Niitäkään en ole sitten lapsuuteni nähnyt. Kotona tinttien ja varpusten lisäksi on viherpeippoja, järripeippoja ja käpytikka sekä nyttemmin saapuneet mustarastaat. 

Todennäköinen maakotka havainto
Puusavottaa kotona

Meillä talvi väistyi kertaheitolla ja ilmassa oli jo kevään tuntua kun lämpö kohosi miltei 10 asteeseen. Mutta se jäi hetken iloksi ja melko runsaatkin pakkaset tulivat takaisin, mutta lumi ei oikein. Nyt ollaan taas siinä nollan tuntumassa. Kotona Markku on kaatanut valtavan kokoisia pihapajuja tallivajan takaa, joten puu- ja risusavottaa taas riittää. Tänään jatkammekin taas niitä hommia. Myös mökillä ollaan kaadeltu hieman puita lammen rannasta sekä minä omiani kodan rakennusta varten. Seuraavaksi mulla olisi siellä kunnon urakka parkkuuraudalla, kun pitäisi kuoria kaikki ruodepuut. 

Eilen Markku teki mulle vanhoista lattialankuista uuden työpöydän, sillä sellaistahan mulla ei oikein ole ollut. Nyt kun vietän paljon aikaa koneen äärellä, on pakko panostaa myös hyviin työskentelyolosuhteisiin. Vielä täytyy hankkia hyvä työtuoli. Mutta pöytä on todella upea ja säästyi iso raha kun ei tarvinnut sellaista ostaa ja tuli hyödynnettyä vanhaa puutavaraa. 

Kevään reissuista vielä ei osaa varmuudella sanoa. Korona se näyttää jylläävän todenteolla täällä, joten saa nähdä. Haaveissa kuitenkin olisi vielä pieni lumiloma pohjoiseen. Työrintamalla mulle on tulossa muutoksia, sillä tein päätöksen siirtyä osa-aikaiseksi ainakin toistaiseksi. Tarkoitukseni on kuitenkin etsiä jotain pientä keikkatyötä, jahka muutos astuu voimaan uuden työntekijän opastamisen jälkeen. 

Eilen minä tein karjalanpiirakoita ja raparperipiiraan, ja Markku pöydän :)

Ja kuinka hieno pöytä tulikaan!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti