tiistai 11. huhtikuuta 2017

Keväthangilla Kuusamossa!

Talvinen kevätloma on ohi ja kyllä oli niin huikeen kiva loma meillä! Virkistävä, aurinkoinen, hauska, luminen, urheilullinen ja herkullinen.
Näihin sanoihin voisi lomamme kiteyttää. Vietimme Kuusamossa viisi yötä ja Taivalkoskella olimme kolme yötä, yhden alkuun ja kaksi ennen kotiinlähtöä.

Heti sunnuntaina päätimme että loma saa alkaa kunnon hiihtolenkillä ja varsinainen retki siitä tulikin, nimittäin koko päivän kestävä hiihtovaellus Kuusamosta Rukalle. Hieman epähuomiossa kiersimme pidempää reittiä mutta emme antaneet sen haitata.
Aurinko paistoi ihanasti ja pidimme evästaukoja niin kodalla kuin keskellä latuakin. Alkumatka meni erämaa tunnelmissa kun lumisateen jäljiltä ei latuja oltu vielä ajettu. Alunperin meidän oli tarkoitus hiihtää vielä takaisin mutta kun takana oli 35 kilsaa totesimme sen riittävän sille päivälle 😃
Mulle tämä hiihtoretki oli loman kohokohta ihan vaan sen fiiliksen vuoksi mikä siitä tuli. Meillä oli superhyvä meininki ja hyvä mieli vaikka raskaat viimeiset kilometrit olivatkin kavuta ylös Pyhävaaran huipulle ennen Rukaa. Oltiin väsyneitä mutta onnellisia.

Maanantaina Markku vietti siestaa mutta minä en tunnetusti helposti hyydy joten kävin sivakoimassa hiihdot silloinkin. Samalla siinä katselin oletettavasti paikallisia hieman vanhempaa hiihtokansaa joilla oli hienot 80-luvun hiihtohaalarit päällä josta sain idean lähteä kirppiskierrokselle.
Haalaria en löytänyt mutta muuten juuri oikeen värikkäät housut ja paidan. Tehtiin myös löytö ikivanhoista hiihtosauvoista kun navetasta löytyi aiemmin vanhat puusukset niin niistä saapi hienon sisustuselementin.
Illalla paistettiin lettuja ja nautiskeltiin olostamme.

Uusi hiihtoasuni

Tiistaina oli vuorossa yksi kohokohdista, nimittäin Pieni Karhunkierros. Siitä haluan kirjoittaa erikseen enemmän joten palaan siihen myöhemmin. Huikea päiväretki myös näin talvella.
Keskiviikkona aurinko jälleen paistoi komeasti joten juuri oikea päivä lähteä Rukan rinteisiin. Mua jostain syystä jännitti ihan törkeesti, jopa niin paljon että aluksi koin koko laskemisen tosi epämukavaksi. Sain kaiken lisäksi hammassäryn mutta se onneksi helpotti nopeesti apteekin jälkeen.
Vasta kun oltiin käyty syömässä perinteiset kanakorit aloin nauttimaan rinteistä ja viimeisen tunnin ajan tulinkin hurjaa vauhtia aina alas enkä olisi vielä malttanut lopettaa. Ensi vuonna oon hurjempi ja ollaan vaikka kaksi päivää mäessä.. ;D
Rukalla

Torstaina vietettiin viimeistä päivää Kuusamossa.
Aamulla lähdin auringon noustessa pitkälle kävelylle. Samalla hain läheisestä leipomosta uunituoretta sämpylää ja rieskaa aamupalaksi.
Haluttiin lähteä hiihtämään Rukalle Vuosselin reitti koska sen varrella on ihan paras latukahvila. Se on se sama paikka jossa kävimme vuosi sitten autolla katsomassa poroja ja huskyjä. Silloin katselin kaihoisasti kun ihmiset hiihtivät sinne ja jäivät nauttimaan lättytaukoa terassille.
Nyt oloni oli maailman onnellisin kun me hiihdettiin sinne pitämään evästaukoa syöden lättyä ja munkkia istuskellen aurinkoisella terassilla porontaljojen päällä.
Ai niin, aurinko porotti niin mukavasti aina kun oltiin suksilla että jopa kasvot saivat kivasti väriä ja pisamat nousi poskille. Ihana kevät <3
Illalla vielä ennen lähtöä kävimme syömässä ravintolassa loman kunniaksi superhyvät poronkäristykset sekä jälkkärit.

Vuosselin laturetki

Seuraavat pari yötä oltiin Markun vanhemmilla. Perjantai aamulla kävin pitkän lenkin koirien kanssa ihastellen lumisateen jälkeistä maisemaa. Niin harmi kun meillä täällä etelässä harvoin enää on niin kaunista talvisin.
Päivä oli pilvinen mutta kas kummaa kun lähdimme järvelle hiihtämään alkoi taas aurinko paistamaan. Kierrettiin yksi saari ja matkaa tuli kymmenen kilsaa.
Illalla käytiin vielä moottorikelkkailemassa ja päästiin käyttämään hieman voimiamme kun kelkka vajosi pehmeään lumeen mutta vahvoja kun ollaan sieltä se nousi..!
Lauantai aamulla lähdettiin aikaisin ajamaan kohti kotia. Minä kävin vielä viimeiset hiihdot suhasemassa järvellä kun ei taas vähän aikaan näihin oloihin pääse.

Ihana loma mutta ihana oli palata myös meidän kotiimme 💓