torstai 23. maaliskuuta 2017

Juoksumietteitä

Harrastan juoksua hieman ristiriitaisin tunnelmin. En oikeestaan pidä juoksemisesta mutta pidän tunteesta mikä tulee lenkin jälkeen. Mutta itse juoksu on usein pakkopullaa. Tarvitsen muutakin motivaatiota juoksulenkille kuin pelkkä juoksemisen ilo, kunnon kohotus, terveys..
Koska olen maisemafiilistelijä, minulle juoksuintoa lisää juosta kauniissa maisemissa. 
Esim. hiekkateillä, rannoilla, metsässä poluilla. Vieraaseen kaupunkiin on myöskin kiva tutustua hölkäten kaduilla.
Juoksukilpailut saavat myös minut enemmän intoutumaan vaikka en ole kilpailuhenkinen sitten yhtään. Mutta siinä on jokin "syy" juosta paikasta A paikkaan B sekä kilpailut pitävät tavoitteita yllä.
Juoksuryhmät tuovat lisää innostusta, kun on sovittuna tietty aika joka viikko. Ryhmässä juokseminen tuo vaihtelua yleensä niin yksinäiseen harrastukseen sekä yleensä myös lisää vauhtia! Itsekseen kun juoksen, menen aikalailla samaa vauhtia jokakerta.



Lenkkeily harrastuksena alkoi minulla huomaamattomasti suunnistuksen yhteydessä. Olen aina luullut etten ole juoksijatyyppiä. Että en vain jaksa juosta useita kilometrejä putkeen.
Kun aikoinaan kävin säännöllisesti suunnistamassa oli juoksukuntokin siinä samalla kohonnut että eräänä iltana kun lähdin pururadalle, huomasinkin jaksavani juosta monen monta kierrosta!
Tästä on jo muutama vuosi aikaa. 
Ei mulla vieläkään kunto ja innostus puolikkaaseen riitä mutta aion sen jonain päivänä silti saavuttaa.

Polkujuoksu on minulle mieluisinta. Hullaannuin siihen täysin kun osallistuin ensimmäistä kertaa kisoihin. Saa juosta hullunlailla metsässä. Se on mun juttu.
Suunnistus tulee kakkosena.
Se on loistava laji. Saa ulkoilmaa, liikkua metikössä ja halutessaan voi kilpailla aikaa vastaan. Siinä on haastetta rastien etsimisen muodossa ja joutuu käyttämään päätään.
Se tosin on mulle se hankalin. Suuntavaistoa multa löytyy mutta malttia kartan lukuun ei sitten yhtään. 
Joten yleensä löydän itseni eksyneenä metsästä kiroten etten ikinä enää suunnista 😃
Siksi päätin ryhdistäytyä ja perehdyttää itseni kunnolla suunnistuksen saloihin tänä keväänä. Saan samalla kaivattua aivojumppaa. 

Kevään ja kesän juoksukilpailukalenteri puolestaan näyttäisi tältä:

➤ Military Run toukokuussa
➤ Polkujuoksukisat kesäkuussa
➤ Mellilänjärven hölkkä, paikalliskisat!
➤ Loppi trail heinäkuussa
➤ Kuhankuonon polkukisat alkusyksystä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti